2012. június 15., péntek

Prometheus (Ridley Scott) - kritika (review)

Prometheus - kritika, vélemény

Nagy az elvárás a közönség részéről és teher az alkotókon folytatás, előzményfilm esetén. Ezt a problémakört talán még Lucas sem tudta maradéktalanul megoldani a Star Wars kapcsán. Ridley Scott már számtalanszor bizonyított, hogy a mások hibáinak elkövetése nélkül, sematikus rendezői és filmalkotási elemek nélkül képes létrehozni. Másrészt ott az elhanyagolhatatlan tény, hogy bizonyos idő elteltével teljesen más módon nevelkedett generációnak kell filmet készíteni, elvárásaiknak megfelelni, hiszen a filmeseknek – hiába több, Oscar-díjasok – meg kell élni valamiből, vászon elé kell csalogatni a nézőt.

Idris Elba (Janek) a Prometheus fedélzetén
A nyilatkozatok, pletykák ellenére, a Prometheus c. film teljesen megállja a helyét önmagában. Véleményem szerint nagyon nem sorolható be Ridley Scott eddigi munkái közé, mert nem kapcsolódik hozzá szervesen. Mindez annak ellenére helytálló nézőpont lehet, hogy valamilyen szinten „előzményfilm” címkével szándékoztak illetni. Ahhoz, hogy a DNS-ből hiányzó részt pótoljuk, nem kell szükségszerűen ragaszkodni az eredeti történetvilághoz, de elengedhetetlen, hogy új kérdések felvetése kapcsán is közelítsünk az alapvető célkitűzés irányába. Ez minden ember és a Prometheus legénysége számára is ugyanazt jelenti. Megválaszolni az alábbi kérdést: Miért?



A színészi játékra nagyon nem lehet kitérni, hiszen a sztorin túl alapvetően a látványra épít, hogy lenyűgözze a nézőt. Annak ellenére, hogy Ridley Scott egy interjúban említést tett, hogy egyik célja az lenne, finoman fogalmazva halálra rémítse a nézőt, akit inkább elgondolkodtat fajunk eredetével kapcsolatosan (összes) felmerülő kérdésen, amit specifikusan itt adott környezetbe helyezve lesznek esetlegesen megválaszolva, vagy nem. Nos, ez a hatás elmarad, de kapunk egy kis borzongást kb. az utolsó 10 percben. Ezt figyelembe véve valóban látványos, „Avatar szintű” technikai látványvilág határát súroló képek tárulnak elénk annak ellenére, hogy emberek keresik választ saját fajuk eredetével kapcsolatban.

Noomi Rapace (Elizabeth Shaw) - balra, Kate Dickie (Ford) - jobbra, Michael Fassbender (David) - a háttérben, középen

A Dél-Afrikai születési Meredith Vickers (Charlize Theron – akit nehezen tudnék elképzelni gyengéd törékeny nőként), valamint Elizabeth Shaw (Noomi Rapace – A millenium trilógia „tetovált lánya”), és David, az android robotot karakterét megformáló, legnehezebb szerepekben is remekelő Michael Fassbender emelhető ki leginkább a filmből, akik mellett megtalálhatóak a tipikus karakterek és hozzájuk passzoló színészek. Meredith ugye vezető szerepét tölti be, David az egyetlen, aki bele tartozik a képbe, de sem ember, se nem alien. Elizabeth Shaw és Charlie Holloway (Logan Marshall-Green) egy tudóst párt alkotva, tökéletesen kiegészítve egymást szinte már elvakultan hajszolva saját igazukat mennek a végtelenbe társaikkal együtt.

Logan Marshall-Green (Charlie Holloway), Noomi Rapace (Elizabeth Shaw), Michael Fassbender (David)
A film rettenetesen lassan, nyugodtan, de mégis élvezhető módon bontakozik ki, szemkápráztató látványvilágban, amit részben stúdióban vettek fel, illetve számítógéppel készítettek, de panaszra nem lehet okunk. Ez kissé párhuzamba hozható a természettel és az emberi türelemmel, mert nem mindenki, de sokan azonnal akarjuk a válaszokat, azonban nem tekinthetünk el attól, hogy emberek vagyunk és hibákat követünk el. Sajnos egy idegen bolygón – bár lényegében egy holdon játszódik a film – ez végzetes következményekkel járhat, amit mindenki másként értékel, növelve ezzel mindannyiuk halálozásának esélyét, anélkül, hogy egyetlen idegen élőlényt is találtak volna.

Michael Fassbender (David)

Külön szeretném kiemelni, hogy David (Michael Fassbender) karakterén keresztül remekül végig követhető az egész folyamat. Emberek alkották, saját maguk külsejével megegyező formába öntve ránk, törékeny és igen is félős élőlényekre sokban hasonlító és mégis nagyon különböző robotot. Ahogy ő alárendeli magát a Weyland vállalat (és az őket rávett tudósok által önző módon használó) által kitűzött céloknak és követi őket, úgy a többiek sem mondanak le arról, hogy maguk módján megtalálják a választ. Bár mi is hajlamosak vagyunk egymást felhasználni, önzőségünkből fakadóan, ezt könnyedén megteheti egy „robot is”, hiszen „csak” parancsot teljesít, utasításokat követ. Mindent figyelembe véve, nem egészen pontosan rajzolódik ki számomra, hogy mi teljesen a célja bizonyos lépéseivel. Lehet csak én nem látok bele egy android vagy a rendező fejébe.

Michael Fassbender (David)

Nem lehet kijelenteni, hogy maradnak lezáratlan kérdések, illetve határozott válaszokat kapunk, hiszen egy DNS minta és annál is nagyobb dolgok felfedezése, kérdések felvetése nem csak egy újabb folytatás, hanem bizonytalanságot eredményezhet. Ha visszaérünk a Földre, vagy a stáblista közben azon gondolkodunk, hogy ez csak egy film és nézőpont, megközelítés és ez által, lehetséges válasz volt, akkor számtalan lehetőség és veszély áll még előttünk. Arról nem is beszélve, hogy nem feltétlenül kapunk maradéktalanul kielégítő választ mindenre, amit láttunk, viszont esetleg a film végén úgy tűnhet, hogy nincs teljesen veszve a reményt, mert valaki / valakik mégis tud(nak) valamit, amit mi nem. Az teljen biztos, hogy itt vallásnak helye nincs, minden teljesen tudományos alapon van figyelembe véve.

Charlize Theron (Meredith Vickers), Idris Elba (Janek) a Prometheus fedélzetén

Most megemlíthetnék pár alkotást, ami abszolút irreleváns lenne, a lényeg azonban az, hogy sikerült létrehozni, egy folytatásra építhető, újszerű gondolkodás, világkép felé nyitó filmet, ami túlmutat a végső határon és talán eljuttat minket a célunkhoz, megválaszolva kérdéseinket. Részletek és konkrétumok nélkül elmondható, hogy abszolút elképzelhető a Prometheus folytatása. Viszont ez talán a jelenlegi film elkészítésénél is nagyobb terhet jelent az alkotók rendezők számára. Egyrészt figyelembe kell venni a film befejezését, másrészt, hogy az alkotók közül – leginkább a rendező személyét figyelembe véve – ki hajlandó részt venni a folytatásba, útnak indulni az eddigieknél is elképzelhetetlenebb és hátborzongatóbb ismeretlenség, de izgalmas és valószínűleg érdekes világ felé.



Nem pörgős, de érdekes és látványos filmet kapunk, ha a Prometheus 3D változatára váltunk jegyet, és azok kivételével, akik nem vártak az eredeti „történet(ek)hez” rettenetesen szorosan kapcsolódó alkotást, nem fognak nagyot csalódni, sőt, elégedetten hagyhatják el a mozitermet.

Michael Fassbender (David)

Végezetül egy dolgot meg kell jegyeznem. Fogalmam sincs, hogy az előzetesek, hogyan készülnek, de tényként állíthatom, hogy a Prometheus c. film esetében sajnálatos módon elég spoiler-esre sikeredett. Én legalább 30-40 másodpercet kivágtam volna az előzetesekből. Mentségére legyen mondva, hogy jól lett megvágva az átlagosnál hosszabb és megjelent előzetesek közül az összes így, aki inkább a látványra koncentrál, és nem feltétlenül magyarázatokat keres, annak így is fog tartogatni meglepetést a film.

Michael Fassbender (David)


Képek (pictures): InterCom, 20th Century Fox


A film (és hozzá kapcsolódó anyagok) megtekintése 16 éven aluliak számára nem ajánlott!

Hungarian "age classification": Not recommended under age 16 (sixteen).


Magyar mozi premier (Hungarian release date): 2012.06.07. (June 07th, 2012)
A filmet (Prometheus, (2012)) Magyarországon a(z) InterCom forgalmazza, a jogokat a(z) "InterCom", valamint a(z) "20th Century Fox" illetve esetlegesen más jogtulajdonos képviseli, gyakorolja! A tartalom engedély nélküli felhasználása nem engedélyezett!

This movie (Prometheus, (2012)) Hungarian distributor is "InterCom". The original rights of this mive is own by "InterCom" and / or "20th Century Fox" or other companies which one(s) connects, relates to this movie! Not allowed to use this content without permission!


A kritika minden esetben kizárólag az író véleményét mondja el. A kritika, bármely céllal történő további felhasználása kizárólag az írója előzetes hozzájárulásával lehetséges! – The reviews presents, showing exclusevly only just the author’s (writer’s) oppinion! The reviews any kind of additional use allowed only with the author’s contribution! All Rights Reserved! 2012 – Erno Szarka


A Cinema Moziklub és "Curaca86 blog" összes hang, fotó, video anyaga saját vagy más partner jogvédett, terméke, további felhasználás (kivéve a linkek megosztása pl. Facebook-on, stb.), kizárólag írásbeli engedéllyel lehetséges! – © Cinema Moziklub és "Curaca86 blog" 2012

™ and © 2010–2012 Cinema Moziklub és "Curaca86 blog". All Rights Reserved. Property of Cinema Moziklub és "Curaca86 blog". Promotional use only. Any kind of transfer, or republishing of the articles and every kind of content of the website is only allowed with the contribution of  Cinema Moziklub és "Curacao86 blog"! Every other case, the sale, duplication, other transfer of this material or excerpts thereof, is strictly prohibited!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése